سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۰۳

آداب و رسوم مردم ايتاليا

تور ايتاليا ونيز – تور ايتاليا ارزان – قيمت بليط ايتاليا – تور ايتاليا نوروز 96 – قيمت تور ايتاليا تابستان 95 – مجري مستقيم تورهاي ايتاليا : تور رم ، تور ونيز ، تور ميلان ، تور فلورانس و تورهاي تركيبي ايتاليا

مردم ايتاليا

آشنايي با فرهنگ و آداب و رسوم مردم ايتاليا

اختصاصي بيست ستون:

هر كشوري رسوم اجتماعي خاص خود را دارد و اين مسئله در مورد ايتاليايي‌ها نيز صادق است. اگر به‌عنوان يك گردشگر براي اولين بار به اين كشور زيبا قدم مي‌گذاريد، احتمالاً بي‌اطلاعي از رسوم اجتماعي و سنت‌هاي كشور ميزبان و رفتار توهين‌آميز ناخواسته، ناديده گرفته مي‌شود ولي ممكن است آخرين بازديد شما از اين كشور باشد.

در حقيقت فرهنگ و رسوم اجتماعي مردم ايتاليا بسيار رسمي‌تر از آن چيزي است كه اكثر بازديدكنندگان‌ تصور مي‌كنند و دانستن نكاتي در مورد رسوم اجتماعي اين كشور به‌خصوص براي تازه‌واردها مي‌تواند از هرگونه رفتار توهين‌آميز جلوگيري كند.

اولين ملاقات با يك ايتاليايي
وقتي براي اولين بار با يك شهروند ايتاليايي ملاقات مي‌كنيد، مناسب‌ترين برخورد، گفتن عبارت بون جورنو (روز خوش) و دست دادن است. كلمه‌ي چاو (سلام) فقط توسط دوستان صميمي و جوانان استفاده مي‌شود و به كار بردن از آن توسط يك غربيه‌ي خارجي، مؤدبانه نيست مگر اينكه طرف مقابل شما از اين كلمه استفاده كند. بوسيدن دست زن‌هاي غريبه در برخورد اول نيز يكي از رسوم اجتماعي ايتاليايي‌ها است البته امروزه ديگر زياد شاهد اين كار نيستيم.

وقتي در يك مناسبت رسمي به كسي معرفي مي‌شويد، بهتر است بگوييد: مولتو ليِتو (از ملاقات شما خوشحالم). در هنگان خداحافظي نيز فشردن دست، مؤدبانه محسوب مي‌شود. گفتن بوناسرا (روز خوش يا عصربه‌خير) در هنگام ورود به مغازه‌هاي كوچك، اتاق انتظار و يا آسانسور و آري وردرچي (روز خوش يا خدانگه‌دار) در هنگام خروج مرسوم و پسنديده است. (اگر در اين مكان‌ها فقط با يك نفر روبرو شديد در هنگام خروج بايد بگوييد آري ودرلا). دوستان صميمي در اين موقعيت‌ها نيز از كلمه‌ي چاو استفاده مي‌كنند.

پس از ساعت ۱ بعدازظهر بون جورنو در گفتگوها جاي خود را به بوناسرا مي‌دهد البته هميشه انتظار گرفتن پاسخ با همين كلمات را نداشته باشيد. اصطلاح مرسوم در هنگام رفتن به رختخواب و يا ترك يك خانه بعد از غروب خورشيد بونا نوته (شب‌به‌خير) است.

معمولاً در هنگام نام بردن و يا نوشتن نامه به اشخاص ديگر از عناوين رسمي استفاده مي‌شود به‌خصوص اگر اين شخص از شما بزرگ‌تر باشد. عنوان رسمي براي افرادي كه داراي تحصيلات عالي هستند دوتتوره (دكتر) و يا دوتتورسا (خانم دكتر) است. كارمندان معمولاً به روساي خود به همراه عنوان ديره توره (مدير) يا پرزيدنته (رئيس) اشاره مي‌كنند. نام افرادي كه سمت حرفه‌اي مشخصي دارند معمولاً به همراه عنوان رسمي آن‌ها برده مي‌شود مثلاً پروفسوره (استاد)، دوتتوره (دكتر)، اينجينياره (مهندس)، آووكاتو (وكيل) و آركيتِتو (معمار).

اگر از عنوان رسمي كسي اطلاع نداريد، بسته به جنسيت مي‌توانيد به نام او به همراه القاب سينيوره (آقا)، سينيورا (خانم) و يا سنيورينا (خانم جوان) اشاره‌كرده و يا در نامه بنويسيد. البته در حال حاضر براي خانم‌ها فقط از كلمه‌ي سينيورا استفاده مي‌شود.

بوسيدن در رسوم اجتماعي‌ ايتاليايي‌ها
در ايتاليا معمولاً دوستان صميمي و خويشاوندان در هنگام ملاقات، گونه‌ي يكديگر را مي‌بوسند. خانم‌هاي ايتاليايي براي اجراي اين رسم گونه‌ي خود را به‌صورت مخاطب نزديك مي‌كنند. زنان و مردان فقط گونه‌هاي يكديگر را مي‌بوسند و بوسيدن اجزاي ديگر صورت جنس مخالف در هنگام ملاقات دوستانه توهين‌آميز است. البته اين كار يك بوسه‌ي واقعي نيست و بيشتر يك تماس جزئي همراه با صداي خاص بوسيدن است.

معمولاً اين كار دو بار انجام‌شده و با بوسيدن گونه‌ي راست آغاز مي‌شود. علاوه بر اين مرسوم است مردان ايتاليايي در ملاقات با دوستان صميمي و خويشاوندان نزديك (مرد) خود، آن‌ها را در آغوش بگيرند.

لِي (شما) و توو (تو)

اگر با يك ايتاليايي سالخورده صحبت مي‌كنيد، بهتر است از ضمير رسمي (لِي) استفاده كنيد. خطاب قرار دادن افراد بزرگ‌تر با ضمير (توو) و يا نام كوچك مؤدبانه نيست مگر اينكه مخاطبتان از شما بخواهد. البته معمولاً ايتاليايي‌هاي بزرگ‌تر و يا ارشدتر در سلسله‌مراتب اداري، در ابتداي صحبت از شما مي‌خواهند كه آن‌ها را با ضمير صميمانه‌ي (توو) و يا اسم كوچك خطاب كنيد.

به‌طوركلي در دستور زبان ايتاليايي ضمير (توو) فقط براي خدا، بچه‌ها و حيوانات استفاده مي‌شود و كاربرد ديگري ندارد. ولي در زبان محاوره‌هاي و غيررسمي معمولاً جوان‌ترها براي صحبت با همكارانشان از اين كلمه استفاده مي‌كنند. در مكالمه با فروشندگان، پيشخدمت‌ها، دستياران اداري و دفتردارهاي مقامات رسمي، كساني كه با شما رابطه شغلي دارند، كارمندان بانك و مأموران پليس استفاده از ضمير (لِي) مرسوم است.

آداب مهماني رفتن

آداب و رسوم مردم ايتاليا

اگر در ايتاليا به يك مهماني خانوادگي دعوت شديد، بهتر است هديه‌اي كوچك مثل گل، شيريني و يا شكلات براي ميزبان ببريد. به همراه بردن خوراكي يا نوشيدني غير ايتاليايي به‌عنوان هديه مرسوم و پسنديده نيست مگر اينكه مورد خيلي خاص و گران‌بهايي باشد مانند يك نوشيدني كمياب و قديمي اسكاتلندي. بعضي‌ها معتقدند كه هديه دادن شراب به ميزبان اصلاً خوشايند نيست البته اين مسئله كاملاً به ميزبان و ميزان صميميتش با شما بستگي دارد.

هديه دادن گل كمي پيچيده است و هر گلي مفهوم خاصي را منتقل مي‌كند. به‌عنوان‌مثال گل داوودي فقط براي سوگواري و ابراز همدردي در مراسم تدفين استفاده مي‌شود. به همين دليل قبل از انتخاب گل بهتر است با يك گل‌فروش باتجربه مشورت كنيد. فرستادن يك يادداشت تشكر كوتاه و يا يك دسته‌گل در روز بعد از مهماني به‌عنوان قدرداني از زحمات ميزبان نيز در ايتاليا مرسوم است.

ايتاليايي‌ها صرف غذا را با جمله‌ي بُن اپِتيتو (اشتهاي خوبي داشته باشيد) آغاز مي‌كنند. اگر يك ليوان نوشيدني به شما تعارف كردند، صبر كنيد تا ميزبان با گفتن كلمه‌ي سالوته (بركت و سلامتي) نوشيدن را آغاز كند و وقتي ديگر نوشيدني به شما تعارف نشد ديگر وقت رفتن به خانه است. البته زياده‌روي در باده‌پيمايي نيز اصلاً پسنديده نيست و ممكن است باعث شود ديگر به آن خانه دعوت نشويد. در ايتاليا نوعي ديگر از مهماني شبانه مرسوم است كه دوپو چينا (بعد از شام) نام دارد و از ساعت ۹٫۳۰ شب با صرف دسر و نوشيدني برگزار مي‌شود.

آداب لباس پوشيدن در ايتاليا

 

آداب و رسوم مردم ايتاليا

لباس‌هاي ايتاليايي زيبا هستند و در طراحي آن‌ها، ذوق و سليقه‌ي ذاتي و تمايل به تجمل و خوش‌پوشي ايتاليايي‌ها به چشم مي‌خورد. در ايتاليا، پوشيدن لباس مناسب و زيبا اهميت زيادي دارد و با اصطلاحات بلا پرزنتزا (خوش‌ظاهر) يا بلا فيگوورا (خوش‌قيافه) مورد تحسين قرار مي‌گيرد. مردم ايتاليا فطرتاً خوب لباس مي‌پوشند و برخلاف بيشتر ساكنان اروپاي شمالي يا آمريكاي شمالي دوست دارند كه با لباس‌هاي رسمي‌تر در انظار عمومي ظاهر شوند.

باوجوداينكه اين مردم حتي‌الامكان از پوشيدن شلوارك و لباس‌هاي راحت اسپرت در بيرون از خانه خودداري مي‌كنند ولي با كت‌شلوارهاي رسمي يقه ساتن و لباس‌هاي شب تجملي نيز در خيابان ديده نمي‌شوند. درواقع براي ايتاليايي‌ها تناسب لباس با موقعيت و شرايط به‌اندازه‌ي كيفيت، دوخت و ظاهر آن اهميت دارد و ظاهر شدن گردشگرها با لباس شنا و دمپايي راحتي در خيابان بسيار توهين‌آميز و ناپسند محسوب مي‌شود. در ضمن ايتاليايي‌ها براي پوشيدن شلوار جين نيز موقعيت‌هاي خاصي قائل هستند و هرگز يك ايتاليايي را با شلوار جين در كليسا يا رستوران‌هاي لوكس نمي‌بينيد.

اصطلاح بلا فيگوورا فقط براي تحسين ظاهر زيبا به كار نمي‌رود و براي رفتار و گفتار نيك نيز كاربرد دارد. ايتاليايي‌ها بسيار علاقه‌مند هستند كه همزمان با موردتوجه بودن به خاطر لباس‌هاي زيبا، همه جزييات را در تحت كنترل داشته باشند و هيچ‌گونه بي‌اعتنايي و بي‌احترامي به اطرافيان نشان دهند. در مقابل كوچك‌ترين بي‌احترامي و تمسخر را نيز تحمل نمي‌كنند و در رفتار با آن‌ها بايد كاملاً به جزييات اخلاقي توجه داشت.

ساير رسوم اجتماعي
در مكالمه‌هاي تلفني بهتر است ابتدا خودتان را معرفي كنيد. باوجوداينكه خواب نيمروز ديگر معمول نيست ولي هنوز بعضي‌ها ممكن است يك پيزولينو (چرت كوتاه) داشته باشند به همين دليل بين ساعت‌هاي ۲ تا ۴٫۵ عصر، تماس تلفني مؤدبانه به شمار نمي‌آيد و اگر مجبور به اين كار شديد يك عذرخواهي مختصر مي‌تواند رنجش مخاطب را برطرف كند.

اگر با ايتاليايي‌ها قرار ملاقات كاري داريد عليرغم اينكه آن‌ها معمولاً دير سر قرار حاضر مي‌شوند ولي از شما انتظار دارند كه وقت‌شناس باشيد و اگر بيشتر از ۵ دقيقه تأخير داشتيد عذرخواهي تلفني كار عاقلانه‌اي است. در ضمن آن‌ها علاقه زيادي به ردوبدل كردن كارت ويزيت در مناسبت‌هاي مختلف تفريحي يا شغلي دارند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.